DINA KLÄDER ÄR INTE VACKRA

 
Drömmen om en bättre värld är stor bland många eller om inte bland alla. Man kan ju också fråga sig hur sjävisk man ska vara i den frågan. Ska jag förbätta min värld, någon annas eller hela världen?


Idag lever alla i en värld med krig, överkonsumtion och stora miljöproblem och just nu har vår värld feber. För att den ska friskna till behöver vi göra någonting åt det. 
Det är svårt att veta hur man ska göra för att vara en del av lösningen på våra världsproblem men om du vill vara till någon hjälp kan man börja tänka på sin konsumtion.

Redan för en månad sedan passerade vi Overshoot day vilket menas med att vi har förbrukat jordens ekologiska resurser och överskridit naturens budget. Under resten av året lever på över jordens tillgångar, läs mer om det här. Jag har tänkt på hur jag själv ska minska min konsumtion och ska börja med att avta det jag och många fler totalt frossar i, nämligen kläder.
Vi överkonsumerar kläder och köper mycket billigt som är tillverkat av textilarberate som knappt får lön till att överleva. Jag tror knappt att du stödjer de arbetsvillkor dem får,
om man ens kan säga att de har några arbetsvillkor. Att tillverka kläder tar också mycket på vår miljö och millionbilliontrilliontals mängder utav vatten går det åt till att tillverka våra kläder. För att tillverka en vanlig bomullst-shirt krävs det ca 2700 liter vatten och det är endast EN t-shirt. För att tillverka ett par jeans krävs det ca 11 000 liter vatten (!!!). 
Det är bomullen som kräver mycket vatten för att kunna växa. Den kräver också mängder utav besprutningsmedel, en fjärdedels utav världens användning av insketsmedel och en tiondel av ogräsmedlen behövs årligen för att boumullen ska kunna växa samt att det inte bara är ogräset och insektserna som drabbas. Utan det är flera andra djur OCH männsikor runt om som får i sig den giftiga besprutningen som vilket leder till mycket sjukdomar, framför allt cancer. 

Så dina vackra kläder, samt mina, är i själva verket inte så vackra. De är fulla med vatten som egentligen kan rädda flera tusentals liv, de är en orsak till många människors död och eländiga levnad samtidigt som de är feta miljöbovar. Det låter inte alls kul och får samvetet att kallna, men det är så det är.

 

Hur ska jag då göra minska mina klädköp eller shoppa smart?

- Börja med att tänka, behöver jag verkligen det här? Har jag inte liknande hemma?
Gör om och laga kläder.
- Gå igenom mammas, pappas, mor eller farföräldrarnas garderober. Jag lovar att du kan hitta något som kan falla dig i smaken. Det är snyggt att ha kläder som ingen annan har och eftersom mode kommer och går så tror jag nog du kan hitta något som är supermordent i deras garderober.
- Byt och låna kläder utav kompisar!
- Undvik att köpa bomullskläder.

- Om du ska shoppa, leta efter ekologiska kläder. Det finns flera butiker som har ekologiska basickläder, en butik är Gina Tricot. Ekologiskt bomull har bättre kvalité så genom att köpa det håller dina kläder längre.
- Köp second-hand.
- Köp inte det billigaste. Det känns frestande och bäst för plånboken - jag vet, men det är de allra billigaste kläderna som oftast har gett den mesta skiten. 
- Det är OK att fråga i affären om du vill veta mer om var kläderna kommer ifrån osv.

- Vårda dina kläder. Tvätta inte för ofta och tvätta en fulltvätt. Dina kläder slits utav att bli tvättade.
- Tvätta i 40 grader, prova också att ta bort fläckar själv -det funkar ibland och om det bara är en liten fläck är det onödigt att tvätta den.

Hoppas jag har nått ut till någon med allt detta och att du vill va med att hjälpa vår planet. För vi har råd med att hjälpa och det är personer som du och jag som har råd med att inte vara snåla. 

Här här och härhittar du källor jag anvädt mig av. Vi såg också en dokumentär om textilindustrin i skolan, tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette.





Ellen
09 September, kl. 17:59 | Blogg; http://soon.blogg.se

Heja Maja!! :D

Kom ihåg mig

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback