I både färg och i svartvitt

Canon eos 550D, lens EF 50mm 1.8
 
Det blev lite fotografering i farmors gamla jeans med mitt nya underbara objektiv! Det är ett Canon EF 50mm 1.8, den kan få en stor bländare vilket gör att motivet blir skarpare och bakgrunden suddigare kan man säga. Billigt var det också, endast 845kr på elgiganten! Blev riktigt nöjd med bilderna förövrigt.

Sedan så har jag fått en fråga om kronärtskockan i förra inlägget:

"Jag blev hitlockad av din översta bild. Kronärtskocka är ju en så vacker grönsak. Jag har heller aldrig ätit den "färsk", så att säga, brukar köpa inlagd i olja och krydda för att ha på hemmagjord pizza. Men då är det ju bara hjärtat. 
Vad gjorde ni med den? Jag är så nyfiken på hur man kan tillaga den och vad man ska ha till den :)"

Svar: Det var mamma som lagade den och det enda hon gjorde var att förvälla den i riktigt saltat vatten. De ska koka i olika lång tid beroende på storleken på kockan, men en liten ska koka i ungefär 20 minuter och en stor i ungefär 45 minuter. Mamma gjorde också ett citronsmör att ha till, alltså bara vanligt smör man bakar med och blanda det med citronsaft. Jag hade också rejält med peppar i mitt smör. Men något örtsmör eller liknande som man tycker är gott passar utmärkt till! 
När man äter den så tar man blad för blad och man tuggar på den nedersta delen av bladet där det finns lite "kött". Sedan i slutet så äter man hjärtat. Prova gärna detta, för det var både gott och kul!





julia
08 August, kl. 09:01 | Blogg; http://macrophotos.blogg.se

Åh wow vilka bilder!!!

Kom ihåg mig

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback